Hämta kraft från naturen och bli skogsstark i kropp och själ

Har ditt gym stängt på grund av Coronaviruset? Eller är du helt enkelt inte sugen på att träna inomhus eftersom det känns som rena smittohärden? Lugn, du kommer garanterat kunna njuta av mjölksyran ändå. Skogar och parker är de perfekta platserna att träna dig stark. Och förutom att skogen är ett gigantiskt utegym finns massor med andra hälsoeffekter av att vistas i naturen.

Våren börjar ge sig lite smått till känna i stora delar av landet. Du längtar ut i skog och mark – det är något ursprungligt, en känsla du har utan att riktigt veta varför. Inget konstigt med det egentligen, vi är ju faktiskt skapta för att vara i naturen. Just i år är det smartare än någonsin att ta känslan på allvar och flytta den träning du annars gör inomhus till en plats bland träden, solen och de vidunderliga vyerna. 

Vi har pratat med Anna Adelman, tjejen som startade uteträningskonceptet, CrossNature redan för nio år sedan. Hon älskade skogen och naturen, men tränade all styrka på gymmet. Tills en dag då hon insåg att hon lika kunde göra övningarna utomhus. Och att det blev både roligare och svettigare.  

 – Som läget är just nu så finns det inte någon bättre plats för träning. Många mår dåligt och är oroliga, och känner sig begränsade av coronavirusets framfart  – då är det extra bra att träna i skogen. Att vistas i naturen sänker stressnivåerna i kroppen. Den sociala gemenskapen är också superviktig nu. Att träna tillsammans utomhus, i lagom stora grupper, ger både glädje och trygghet. 

 – CrossNature har fokus på styrka, men det blir mycket kondition och rörlighetsträning också. Under ett träningspass förflyttar sig gruppen hela tiden och naturupplevelsen är en lika stor del som själva träningen. Terrängen, vädret och årstiderna skiftar, det är lite av tjusningen. Helst av allt förflyttar vi oss rätt ut i skogen -  bort från stigarna. Då måste man vara här och nu. Vi mår bra av det – vi har skogen i vårt DNA, säger Anna.

Det finns forskning som visar att vi kämpar hårdare när vi tränar ute. Vi orkar mer helt enkelt. Dessutom ökar motivationen till träning och att få kontinuitet i träningen när vi tränar ute.

Andra fördelar med uteträning är att marken är levande och underlaget ojämt. Det gör att vi helt naturligt få en skonsam och funktionell träning. Både små och stora muskelgrupper får jobba. I skogen får du använda alla dina sinnen på ett helt annat sätt än när du tränar inomhus. 

Mjölksyra och sinnesro

Du behöver inga maskiner, hantlar eller skivstänger för att köra slut på kroppen. Att utmana dig med det som skogen och naturen har att erbjuda räcker gott och väl. Tar du hjälp av en kompis blir träningen dessutom social och skrattframkallande. Tänk dig också vilken bonus att göra burpees på mjuk och väldoftande mossa, istället för en svettig träningsmatta. Att göra mängder med benböj på toppen av ett berg med underbar utsikt istället för att blicka in i en vitmålad vägg.  Eller att göra armhävningar mot en berghäll och känna den svala skrovliga ytan mot dina händer – jämfört med det lite lätt smutsiga golvet i din träningslokal. Och du, varför inte avsluta träningen med att dansa på en äng – och känna dig så där härligt vild och vacker med endorfiner som sprutar i hela kroppen.

7 skäl att träna ute

Vi blir gladare
Forskning visar att de som vistas minst två timmar per vecka i naturen mår bättre och känner sig gladare än de som inte gör det. 

Vi undviker smittorisker
Något vi kanske inte brukar tänka på men som just nu är högaktuellt. I trånga svettiga utrymmen frodas bakterier och virus. Ute andas vi frisk luft och behöver ingen handsprit. Skönt!

Vi sparar pengar
Skogen är det största och bästa gymmet – och du slipper betala dyra medlemskap.

Vi håller oss friskare
Det finns massor med forskning som visar naturens snudd på magiska effekter på oss. Bland annat så sjunker blodtrycket sjunker, immunförsvaret stärks och stresshormonet kortisol sjunker i kroppen. 

Vi kämpar hårdare

Studier visar att du orkar träna hårdare, tar i och svettas mer, när du tränar utomhus. 

Vi tränar oftare
Jo, det är sant. Anledningen kan vara att det helt enkelt är roligare att träna i skogen.

Vi känner oss duktigare
Att gå in och träna när regnet öser ner kan kännas som en bekväm lösning. Men att träna utomhus i skruttväder får oss att känna oss duktiga och oövervinnerliga.

3 övningar

Ta med dig en eller flera kompisar ut i skogen för en kul träningsrunda. Här får du några övningar, men begränsa dig inte bara till dem. Låt fantasin flöda. 

Axlar och biceps (parövning)

Den som jobbar med axeln håller armen rakt ut från sidan av kroppen och böjer den neråt i 90 grader med knuten hand. Den person som jobbar med biceps står vänd mot den knutna handen och håller din i sina händer samtidigt som den låser sina armbågar i midjan för att sedan jobba upp och ner med underarmarna (bicepspress). Den som jobbar med axeln ska då pressa neråt samt bromsa på vägen upp. Byt sedan och samma sak med alla fyra armar. 

Tänk på: Spänn bålen och håll in svanken. Sto stilla med kroppen, det är bara armarna som jobbar. 

Kompisdrag (parövning)
En springer och den andra bromsar bakom genom att hålla fast sin partner vid höfterna. Den bakom måste ha fötterna brett isär (på utsidan av sin partner). Tänk på att inte sparka bakåt på kompisen, jobba med höga knän. Ni kan jobba både i backe och på flack mark.

Vattenpasset  (singelövning)
Ligg på rygg och sätt fötterna nära rumpan. Innan du lyfter upp rumpan från marken ska du spänna både rumpa och mage (de djupare magmusklerna, sug in magen). Sträck och böj benet minst 10 gånger, gärna mer. Under hela rörelsen ska höften vara rak. Du ska alltså kunna lägga ett vattenpass på dina höfter som visar att du ligger rakt. 

 

Läs mer om CrossNature här, och se om det finns träningsgrupper där du bor.

 

Skribent Kristina A Lager