Kolla hur du kan klara ett maraton

Har du ett hum om vad du springer 5 kilometer, milen, Lidingöloppet eller någon annan sträcka på? Då kan vår kalkylator göra en uppskattning av din kapacitet för ASICS Stockholm Marathon. Sex timmar är maxgränsen i loppet. (Maratondistansen är alltid 42195 meter.) Använd även gärna din beräkning för att välja något av Anders Szalkais populära träningsprogram för just din nivå. Träningsprogrammen börjar i december 2017.

Vill du hänga på och träna med Szalkais program? 
Vi har gjort en enkel lathund utifrån resultatet från Maratonkalkylatorn för vilken nivå som skulle kunna passa dig för träningen. ASICS Stockholm Marathon 2018 avgörs lördagen 2 juni.
Träningsprogrammen är alla på 26 veckor och börjar i december 2017.
Grundversionen av programmet är gratis. Vill du så finns det en betalversion med detaljerade instruktioner för varje pass. I betalprogrammen ingår även ett 40-tal olika instruktionsvideor som visar olika träningsmoment. 
Träningsprogrammen finns på trana.marathon.se. Du kan även köpa program direkt vid anmälan till ASICS Stockholm Marathon.
 


Beräknad tid: Under 3.10 – välj 3.00-programmet

Ett program för den drivne elitmotionären.


Beräknad tid: 3.10-3.25 – välj 3.15-programmet

Ett steg för att närma sig drömgränsen tre timmar


Beräknad tid: 3.25-3.40 – välj 3.30-programmet

Ambitiös träning, som ger bra grund för alla distanser.


Beräknad tid: 3.40-3.55 – välj 3.45-programmet

Utvecklande och stegerande träning mot målet.


Beräknad tid: 3.55-4.10 – välj 4.00-programmet

Häng med och klara dröm-fyra-timmars -gränsen.


Beräknad tid: 4.10-4.25 – välj 4.15-programmet

Du kommer att orka springa hela vägen, 42 kilometer


Beräknad tid: 4.25-5.00 – välj 4.30-programmet

Kontinuerlig och omväxlande träning för att klara distansen


Beräknad tid: 5 timmar och mer – välj 5.00-programmet

Kontinuerlig träning ett par gånger i veckan tar dig genom maran!


Beräknad tid: Har inte klarat 5 km än – välj 6.00-programmet

Vi blandar gång och löpning i en bra och försiktig start. Träningsprogrammen finns i en grundversion som visar en översikt av träningen, samt en betalversion med detaljerad instruktion för varje pass. Dessutom ingår ett 40-tal instruktionsvideor.

Mer om Guiden till det första maratonloppet