Spring Snyggt - med Jesus och Manne

Podden Spring Snyggt med Jesus och Manne har flyttat in hos oss på Marathon.se och det är vi så glada för! Elitlöparen John "Jesus" Kingstedt och den ambitiöse nybörjaren Manne Forssberg djupdyker varje vecka i allt som handlar om löpning. Och försöker bli snäppet snabbare.

Veckans avsnitt

I denna veckas avsnitt pratar de om progression och löpningens platåer. Hur gör man för att jobba sig igenom en platå? De möter Lisa Havell som gjorde 4.25 på 1500m och 16.27 på 5000m tidigt i löparkarriären men som sedan inte slog dessa pers på närmare 7 år. Lisa berättar om små ändringar i träningen som hjälpte henne att utvecklas till att så småningom göra 4.15 på 1500m och 15.48 på 5000m. 

Manne är skadad, men finner ändå glädje i att få träna hjärtat på diverse träningsmaskiner. John himlar lite med ögonen, men uppskattar ändå någonstans Mannes enorma positivitet i så pass prövande tider. De diskuterar även Gortex Winter Run och om hur man kan gå från att vara nöjd med ett resultat till att bli missnöjd bara för att man får stryk av en löpare - nemesis. De reder ut begreppet löpar-nemesis. 

Veckans träningspass

Johns pass:

3 x 3 km med 2 minuter joggvila. Intervallerna ska köras i ett tempo mellan halvmaraton- och maratonfart. Om man är lite nyare löpare så kan man med fördel byta ut detta till 3 x 10 minuter med samma joggvila. Då blir inte tidsåtgången för lång, men du får samma träningseffekt. Viktigt att du inte drar på dig mjölksyra. 

Mannes pass

Två timmar crosstrainer där du bakar in 3 x 10 minuter i snabbare fart med 5 minuter aktiv vila i distansfart mellan intervallerna. Genom att mata in snabbare segment så minskar du tristessen av att köra crosstrainer :-) Men du jobbar också med olika system under längre ansträngning. Sikta på en frekvens på över 200 på den snabba delen. 
 

Veckans citat

 "Nu sätter vi ner foten mot laktatmätning"

Veckans avsnitt

Lyssna här *

 

* podden finns på alla plattformar